Een e-magazine maken? Deze 5 tips helpen je op weg!
We love to make een ‘E’! Een e-magazine is een digitaal magazine en is dan ook echt anders dan een geprint magazine. Om ervoor te zorgen dat jouw magazine optimaal resultaat behaalt, geven we je hieronder 5 tips voor het maken van een e-magazine.
1. Denk na over je bladformule en ritme
Een e-magazine bekijk je online, op je desktop, je telefoon of op een tablet/iPad. Wees je daarvan bewust en zorg dat je de behoeften en het gedrag van je lezers kent. Pas daar je bladformule en ritme op aan. Bedenk pakkende thema’s en zorg voor afwisseling in beeld, copy en video.
2. Kies de juiste content
De lezer wordt vooral geprikkeld door beeld, video en tekst. Een ideale verhouding voor beeld en tekst is 70:30. Bedenk dat teksten in een e-magazine anders worden gepresenteerd dan in een geprint magazine. Dat vraagt om een andere manier van denken en werken. Stem je content af op het medium en op je doelgroep. Bij een e-magazine geldt het motto: less is more. Wil je toch meer tekst plaatsen? Maak dan gebruik van chunks.
3. Investeer in beeld en video
In een e-magazine heeft beeld (afbeeldingen, illustraties of video) een prominente plek. Ze bepalen in hoge mate de aantrekkelijkheid voor de lezer en de waardering die hij aan het e-magazine toekent. Zorg dus dat de kwaliteit ervan top is! Beoordeel je bestaande materialen kritisch. Stem met het ontwerpbureau, de fotograaf en/of het videohuis af wat de opties zijn om tot de beste kwaliteit te komen. Daar helpen wij je ook graag bij!
4. Interactiviteit
Een e-magazine laat jouw verhaal tot leven komen. Althans, als je het op de juiste manier doet. Zorg veel veel interactiviteit met de lezer. Zorg voor duidelijke knoppen (call to actions) en linkjes die bij het stukje content horen. Zo leid je de lezer naar de informatie, video of website waar hij nieuwsgierig naar is. Er zijn nog meer mogelijkheden om de interactie optimaal te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een poll plaatsen, of lezers uitnodigen hun reacties te geven op een artikel, of reviews te plaatsen bij een product. Tot slot: zorg voor gemakkelijke share opties!
5. Meten = weten
Het voordeel van een e-magazine is dat je het gebruikersgedrag op de voet kan volgen. Er zijn verschillende tools om dit te kunnen doen. Zo kun je precies zien welke artikelen worden bekeken en hoe lang, waar geklikt wordt en waar niet (minstens zo belangrijk). Je verkrijgt daarmee waardevolle input die je kunt analyseren en benutten om de volgende editie van je e-magazine te optimaliseren.
Wil je liever eerst inspiratie op doen voordat je aan de slag gaat? Hier vind je een aantal voorbeelden.