Case
Medic Therapeutics
Ontwikkel een sterke merkidentiteit die Medic Therapeutics als autoriteit op het gebied van beschermings- en gezondheidsartikelen neerzet.
Unieke kans
De coronacrisis bood een unieke kans voor Medic Therapeutics. Dit bedrijf bracht als eerste FDA-approved maskers op de Noord-Amerikaanse markt. Sindsdien is er een reeks nieuwe beschermings- en gezondheidsartikelen aan het aanbod - dat op het Amerikaanse shoppingkanaal Shop HQ wordt verkocht - toegevoegd. Factor 12 ontwikkelde een merkidentiteit waarmee het bedrijf zich als autoriteit op gezondheidsgebied kan positioneren. Daaruit zijn inmiddels meer dan 150 verpakkingen, handleidingen en productmiddelen voortgekomen.
Work, sleep, eat, repeat
Ons team werkte onder grote tijdsdruk aan deze klus. Er was op dat moment een enorme behoefte aan beschermingsmiddelen in de Verenigde Staten. Hoe sneller de ontwerpen af waren, hoe beter. Daarom kozen we voor een andere aanpak dan normaal. We starten doorgaans bijna altijd vanuit de merkgedachte als we een merkidenteit ontwikkelen. Nu begonnen we meteen met het ontwerpen van verpakkingen van beschermingsmiddelen en zelftesten. De merkgedachte ontstond naarmate het proces vorderde.
Medic Therapeutics op het Amerikaanse shoppingkanaal Shop HQ.
“Ik denk dat we met deze opdracht wel een aantal persoonlijke records hebben neergezet. Zowel in het ontwikkelen van de merkidentiteit als het ontwerpen van de verpakkingslijn.”
Beeldtaal
Omdat iedereen stond te springen om beschermingsmaterialen kozen we voor een voor de hand liggende kleur en beeldtaal: een rood kruissymbool met daarin een energieke golfbeweging. De tweede lijn Special Edition gezondheidsproducten kreeg een luxe uitstraling door het gebruik van de kleuren zwart en goud.
Medic Therapeutics heeft met de Special Edition ook een luxe lijn met gezondheidsproducten.
Co-creatie is key
Tegelijkertijd speelde mee dat de verpakkingen tijdens de uitzending op Shop HQ duidelijk en herkenbaar in beeld moesten komen. Dat had invloed op de kleurkeuze, de lay-out, het gebruik van afbeeldingen en iconen in onze ontwerpen. We kozen voor een aanpak waarbij de ontwerprichtlijnen niet vastlagen. Daardoor konden we snel schakelen maar ook consistente, op elkaar aansluitende ontwerpen maken. We moesten ook rekening houden met een grote hoeveelheid tekst op de verpakkingen: disclaimers, gebruiksaanwijzingen en certificering. Dat vroeg om een zorgvuldige afweging bij elk ontwerp.
Naarmate de conceptfase vorderde werd de ambitie van dit merk steeds concreter. We zijn daarom in een vroeg stadium begonnen met het ontwikkelen van een Quick Reference Guide: een hands-on handleiding waarin we de belangrijkste merkwaarden, kenmerken en grids hebben vastgelegd. Niet alleen noodzakelijk voor interne documentatie, maar ook voor onze freelancers die bij een grote opdracht als deze de DTP-werkzaamheden op zich nemen.
In 2019 hebben we de totale re-branding gedaan van ShopHQ. In opdracht van iMedia inc. ging ons team aan de slag met het nieuwe beeldmerk en de totale online, offline en on-air branding. In nauwe samenwerking met het creatieve team van ShopHQ is deze rebranding binnen enkele maanden live gegaan.
“Continu vooruitkijken was extra belangrijk bij deze opdracht. We wilden voorkomen dat het ontwerptraject het productieproces zou vertragen, en dat is gelukt.”
Internationaal samenwerken
Bij deze opdracht was goede afstemming met fabrikanten in de Verenigde Staten, Israël en China essentieel. Gelukkig zijn we gewend om samen te werken met een groot aantal (internationale) partijen. Niet alleen met fabrikanten, ook met contentspecialisten, tekstschrijvers en fotografen. Sinds mei 2020 kunnen klanten de producten van Medics Therapeutics via Shop HQ aanschaffen. Inmiddels hebben we meer dan 150 verpakkingen, handleidingen en productmiddelen ontwikkeld en hebben we ontwerprichtlijnen, toepassing en productpresentatie vastgelegd.
Van alle markten thuis
We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van productverpakkingen. Maar ook het maken van de handleidingen, mock-ups en productpresentaties. Kortom, alles wat je nodig hebt om je product in de markt te zetten! We hebben dit onlangs gedaan voor Activa, SafetyVital, Colston en Seal Squad.
De Broedkas
Aan de basis van alle creatieve concepten en (merk)strategieën staat onze broedkas. De plek waar creativiteit onder perfecte omstandigheden tot bloei kan komen. Wij hebben verschillende methoden ontwikkeld waarmee we samen met jou (bijna) alle communicatievraagstukken kunnen beantwoorden.
Heb jij ook een uitdagend strategisch of creatief vraagstuk dat (veel) verder gaat dan alleen een nieuw ontwerp? Of wil je meer weten over ons werk voor Medic Therapeutics?
-
Lisa Mulder
Junior allround ontwerper
-
Marco IJmker
Allround ontwerper
-
Martijn Gillijns
Art director