Copywriting is topsport en dit is waarom

Ik probeer een boek te lezen maar het lukt niet. Na een paar regels denk ik alweer aan iets anders. Of ik kijk op mijn telefoon, die naast me ligt. Ik begin weer bovenaan de pagina.  

Mijn hoofd is lichtelijk gefrituurd omdat ik al jarenlang, elke dag, dingen online lees.

Herken je dat?

Het lezen van lange teksten gaat me stiekem steeds minder goed af. En ik ben niet de enige. Onderzoek wijst uit dat we in de 21e eeuw minder ‘diep lezen’ en steeds vaker ‘hyperlezen’.

Logisch ook, want online lees je anders dan op papier. Jaaaaaren lazen we in het westen van links naar rechts. In het oosten van rechts naar links. In Japan van boven naar beneden. Dat konden we heel goed. We waren gewend om ‘diep’ te lezen. Maar sinds de komst van websites zijn we dus gaan ‘hyperlezen’. We browsen, skimmen en scannen.

 

We laten onze ogen vluchtig over een tekst gaan om te zien of er iets interessants in staat. Of we proberen de juiste informatie te vinden zonder de hele tekst te hoeven lezen. En browsen doen we ook allemaal. Even tussendoor Insta checken. En zo ga je van de ene informatiebron naar de andere.

En dat heeft ook impact op mijn vak als tekstschrijver.

Ik ben net klaar met teksten voor een nieuwe website voor een van onze klanten. Daarin gebruik ik een paar trucs om ze ‘webvriendelijk’ te maken. Om de aandacht vast te houden, zeg maar. Ik schrijf kort, korter, kortst en zorg dat ik de belangrijkste woorden highlight. Zo krijg je de hoofdboodschap toch nog mee als je je ogen over de pagina laat flitsen. Dat is niet het enige wat ik doe, maar je snapt ‘m.

Precies de reden:

👻 dat ik zoveel witregels in deze column gebruik

✅ dat opsommingen zo goed werken

😬 dat hier emoji’s staan

Het zijn allemaal trucs om je aandacht vast te houden.

Copywriting draait allang niet meer om ‘alleen’ een boodschap in begrijpelijke, prettige en correcte taal gieten. De stap die daarvoor komt is net zo belangrijk: aandacht trekken en vasthouden. En dan heb ik het nog niet gehad over teksten structureren, de belangrijkste informatie er uithalen, die samenvatten en op de juiste manier benadrukken.

Dat is waarom je misschien wél een echte copywriter wilt inhuren! Just sayin’ 😇

Zijn we lui? Vast, maar het is (bewezen) moeilijker om je aandacht erbij te houden dan je te laten verleiden door iets anders. Door die nieuwe impuls die je brein zo lekker vindt.

 

Tegenwoordig train ik mezelf in het lezen van lange teksten.

Telefoon in de kast, goed boek erbij en lezen maarrr.

Gewoon de focus op één ding tegelijk.

Aanrader 😉

Vorige
Vorige

Feliz navidad, tududu 🎶 Feliz Chocolat.

Volgende
Volgende

Als je klant wel een zonnetje verdient