Doe (écht) wat je zegt als merk

We leven in een tijd waarin merken en hun waarden een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven. Het gaat hierbij niet meer alleen om wat ze zeggen, maar wat ze doen. Écht doen.


En daar gaat het wel eens mis

Het groene imago dat Shell zichzelf probeerde aan te meten door zich 'de aanjager van de energietransitie' te noemen, is een goed voorbeeld. Ik ergerde mij regelmatig aan die radiocommercial. Want achter deze veelbelovende boodschap zit nog steeds één van de grootste CO2-uitstoters, en niet een aanjager van een CO2-neutrale toekomst zoals dit bedrijf ons wilde laten geloven. Typisch een voorbeeld van een merk dat zegt, maar niet doet.


Het gaat niet om hokjes, maar om invloed

Natuurlijk, er zijn ook sterke voorbeelden van merken - aan welke merken denk jij op dit moment? - die handelen naar hun waarden en dat ook laten zien aan hun publiek. Waar mensen vaak aan voorbijgaan, is dat het niet gaat om een specifiek hokje zoals duurzaamheid of fair trade. In essentie draait het om de positieve invloed die je als merk hebt op de levens van mensen; een echt betekenisvol merk zijn. Die betekenis vind je in allerlei soorten en maten. De lokale fysiotherapeut bij jou op de hoek wil 'van betekenis zijn'. En wat dacht je van de architect die jou helpt aan je droomhuis?

“Als je als merk echt je betekenis leeft, dan zie je overal mogelijkheden”

De consument wordt kritischer

Consumenten zijn bereid bewuste keuzes te maken als dat de wereld een stukje beter maakt. Veel merken onderschatten dat misschien nog te veel. Je maakt de consument van deze tijd niet zomaar meer iets wijs (en waarom zou je). Als je als merk echt weet wie je bent, wat je wilt bijdragen en dat ook kan laten zien? Dan trek je mensen aan en verleid je ze om ook op de lange termijn verbonden te blijven. Zo creëer je loyale merkfans!


Open vizier

Merken met betekenis zijn inspirerend, hebben idealen en verspreiden een visie. Om die betekenis ook daadwerkelijk handen en voeten te geven, zul je - met open vizier - in de kleinste hoekjes moeten kijken. Als art-director kijk ik vanuit zoveel mogelijk invalshoeken, om te ontdekken wat merken en de mensen daarachter beweegt. Door te adviseren, maar ook door te inspireren, te laten zien hoe ze wél een positieve impact kunnen hebben.


Samen

Zoeken naar betekenis is een gezamenlijke opgave. Graven naar de kernwaarden, zoeken naar de authentieke overtuiging of die verscholen ambitieuze missie. Als je als merk je betekenis echt leeft, dan zie je vanzelf overal mogelijkheden om die toe te passen. Dan lever je als merk echt toegevoegde waarde. Voor je klanten, medewerkers, de maatschappij en de wereld.

Wat is de betekenis van jouw merk?

Vorige
Vorige

Rake communicatie is als een taart

Volgende
Volgende

Je bent een merk. Ook al denk je misschien van niet.