Formule 2-droom in uitvoering
Invicta Racing
De vraag
We werken al jaren met plezier voor het Amerikaanse horlogemerk Invicta Watch. Maar toen Invicta Watch een Formule 2-team overnam (voorheen Virtuosi Racing) kreeg die samenwerking een verrassende wending. Invicta Watch vroeg ons om de branding van dit Formule 2-team te ontwikkelen van het wagenpark tot teamkleding, van raceauto tot pitbox. Voor ons geen dagelijkse kost, wél een gave en uitdagende klus.
Merkbeleving
Een raceteam streeft naar een topresultaat, elke race weer. Wat dat betreft past de overname van het Formule 2-team goed bij het karakter van Invicta Watch, met z'n grensverleggende technieken en gedurfde designs. Invicta Watch gaat voor een high-end productuitstraling en dat zie je ook terug in alles wat de studio ontwikkelt voor Invicta Racing. Ze werken uitsluitend met hoogwaardige producten en materialen, zodat we de gewenste merkbeleving op en top neerzetten.
“Een sport waarbij het om honderdsten van seconden gaat, past bij uitstek bij een horlogemerk”
Martijn Gillijns, art-director
Voor een groot merk als Invicta Racing werken natuurlijk meerdere (internationale) partijen, van socialmediateam tot partners. Om het voor hen makkelijk mogelijk te maken de merkidentiteit goed door te voeren, legden we alles vast in een brand book. We zorgden er bovendien voor dat alles schaalbaar en goed overdraagbaar was. Zo borgen we samen de consistentie van het merk, ook al werken we samen op duizenden kilometers afstand. Daarnaast ontwikkelden we templates, stramienen, duidelijke richtlijnen en maakten we inspirerende voorbeelden. Ook de graphics die de FIA uitzendt op tv komen uit onze studio. We voorzagen de merchandise van branding (kleding, mokken, stickers, paraplu’s) en ontwierpen samen met het Invicta Watch-team het artwork voor een compleet nieuwe horlogelijn, in het thema van het raceteam. Al zeggen we het zelf, de uitstraling van het team doet echt niet onder voor de teams uit de Formule 1.
De auto
Bij de branding van de Formule 2 raceauto moesten we met veel facetten rekening houden. Alle logo’s moesten bijvoorbeeld goed zichtbaar zijn. Elke sponsor had daarbij zijn eigen wensen. We hielden ook rekening met de zichtbaarheid op tv en de vorm van de auto. Ook dit is specialistisch werk dat we niet elke dag doen! Daarom deden we onderzoek naar de zichtbaarheid van de logo’s en naar kleurcontrasten. Vervolgens voerden we dit ook door op andere plekken, zoals de teamkleding, de pitbox en alle transportmiddelen van Invicta Racing.
“Al zeggen we het zelf, de uitstraling van het team doet echt niet onder voor de teams uit de Formule 1.”
Martijn Gillijns, art-director
Over Invicta Racing Team
Invicta Racing neemt in 2024 deel aan de Formule 2 met twee coureurs: Gabriel Bortoleto en Kush Maini. Elk Formule 2-team heeft een thuisbasis en voor Invicta Racing is dat Attleborough, Norfolk.
Opgeleverde middelen
Teambranding
Ontwerp merchandising
Brand book
Website
Specialisaties
Art-directie
Brandmanagement
Vormgeving