Je bent een merk. Ook al denk je misschien van niet.
Al jaren koop ik mijn brood bij de bakker, in ons dorp. Doordeweeks een halfje meergranen en op zaterdag verse croissantjes. Ik hoef er niet eens meer om te vragen, hij weet het precies.
Sinds kort hebben wij een nieuwe bakker in ons dorp. Er is ineens keuze. Het brood is daar nét wat goedkoper en de winkel is dichterbij. Maar ik heb nog geen moment getwijfeld om te veranderen van bakker.
Ik waardeer mijn bakker om méér dan alleen de prijs en zijn kwaliteit. Ik kom bij hem om wie hij is en wat ik van hem kan verwachten. Hij heeft het zelf waarschijnlijk niet door, maar onbewust heeft hij van zichzelf een merk gemaakt. Een merk is dus niet iets tastbaars, het is wat het publiek denkt, voelt en ervaart.
Bouwen aan 'merkdenken'
Je bedrijf zien als een merk noemen wij bij Factor 12 ook wel merkden-ken. Hoe zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft, ook in tijden van hevige concurrentie? Het is juist op die momenten essentieel voor je publiek om te weten wie je bent en waar je voor staat. De kunst is dat je dit weet door te vertalen naar alles wat je doet en laat zien.
Bij het bouwen aan een merk maak je dus keuzes van binnenuit. Vanuit de merkidentiteit. Soms doe je dat onbewust zoals de bakker uit ons dorp maar het is dé basis van een merkstrategie.
“Een merk is niet iets tastbaars, het is wat het publiek denkt, voelt en ervaart.”
Effecten van merkdenken
Merkdenken geeft richting. Door te weten wie je bent en waar je voor staat, creëer je duidelijke kaders voor jouw merk.
Merkdenken geeft ook betekenis. Bij merkdenken gaat het niet om het product of de dienst, maar om de betekenis die je het geeft. Het gaat om het aansluiten op behoeftes en verwachtingen van jouw doelgroep. Zo verover je niet alleen het brein, maar ook het hart.
Merkdenken verbindt. Emoties zijn doorslaggevend bij het maken van keuzes. Koppel emoties aan jouw product of dienst en mensen zullen zich nog sneller verbonden voelen met jouw merk. Het resultaat? Onvoorwaardelijke merkloyaliteit!
Terug naar mijn bakker
Nu er dus een tweede bakker is, wil mijn bakker waarschijnlijk wel wat bewuster aan zijn merk gaan werken. Om in de toekomst zijn klanten te kunnen behouden of om nieuwe klanten aan te trekken.
Wacht dus niet tot de concurrenten jou voorbijstreven. Geef door merkdenken jouw merk meer relevantie. Hoe zorg jij voor richting, betekenis en verbinding?