Hoe bouw je een Sterk Werkgeversmerk?
En hoe draagt jouw online communicatie daaraan bij?
Boeien en binden
We zien het bij kleine en grote organisaties: de war on talent. Er is een groot tekort aan medewerkers. Oude én nieuwe collega's vertrekken na verloop van tijd. Een goed team opbouwen en vasthouden is dus niet eenvoudig. Het gaat niet alleen om werven, maar ook om het boeien en binden van personeel.
Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. Alles begint hier: straal jij met jouw communicatie uit wat je uit wilt (en moet) uitstralen? Een eerste indruk maak je immers maar één keer, ook bij je potentiële nieuwe medewerker. Dûh. Logisch. Maar we zeggen het niet voor niets.
“Het is hartstikke lastig om vanuit je eigen organisatie kritisch te kijken naar je arbeidsmarktcommunicatie”
Jouw merkverhaal
Een potentiële medewerker kijkt verder dan je vacature op LinkedIn. Hij of zij checkt ook je Instagram, je LinkedIn-bedrijfspagina en je (werkenbij)website. En wil je de juiste medewerkers aantrekken? Dan moet je zorgen dat jouw merkverhaal consistent is en op alle platformen even sterk naar voren komt. Je moet het échte verhaal vertellen, het niet mooier maken dan het is. Hoe? Je haalt die verhalen op in je eigen organisatie, bij je eigen medewerkers van vlees en bloed!
Natuurlijk is het leuk om hip en trending over te komen, maar als dat niet in je DNA zit prikken sollicitanten en medewerkers daar razendsnel doorheen. Gevolg: ze haken af en vertrekken weer. Poef, they're gone! Conclusie: alleen een eerlijk verhaal werkt. 💥🔮
“Als je verhaal niet strookt met de werkelijkheid
haken je sollicitanten snel af”
Maar hoe begin je? En waar moet je op letten?
Afgelopen jaar heb ik samen met mijn collega's voor een aantal merken mogen bouwen aan een SterkWerkgeversMerk. Om dat verhaal te creëren, vertalen we hun ambities en doelen naar doelgerichte, eerlijke en authentieke communicatie. En met resultaat! We deden dat bijvoorbeeld voor beeXact. Check het eindresultaat in de case.
Misschien ben je al lekker op weg om van je merk een SterkWergeversMerk te maken en heb je één of meerdere voorbeelden die ik hieronder noem al in de praktijk gebracht. Hieronder vind je de drie essentiële stappen voor het creëren van ijzersterke arbeidsmarktcommunicatie.
Stap 1
Hoe maak je de meeste impact?
Vóór je een geweldige eerste indruk kunt maken, moet je wel weten wie je zelf bent. Ga daarom na welke identiteit jouw organisatie heeft en formuleer jouw cultuurwaarden. Ben je speels, serieus, leergierig, ambitieus? Als je jouw waarden hebt geformuleerd pas je ze toe in jouw communicatie.
En nee, dat hoeft niet altijd in je teksten. Stel, jouw organisatie is leergierig. Dan kun je dat natuurlijk in beeld (bijvoorbeeld video of fotografie) laten zien. Denk aan medewerkers die een workshop of cursus bijwonen. Bij de vacatures vermeld je dat er genoeg ruimte is om jezelf te ontwikkelen en dat er opleidingsbudgetten beschikbaar zijn. Zo trek jij medewerkers aan die dit ook belangrijk vinden.
Kijk dus met deze bril naar jouw communicatie op je verschillende platformen. Komt jouw identiteit hier eerlijk en consistent in naar voren? Kruip in de huid van jouw sollicitant. Hoe komen jouw identiteit en je communicatie dan op je over? Pas je bestaande communicatie vervolgens aan zodat die overeenkomt met wie je bent en wat je uit wilt stralen.
Stap 1
What’s missing?
Soms is het lastig om erachter te komen wat er precies mist of ontbreekt in jouw communicatie. Je kent je bedrijf van binnen en buiten, maar daardoor ontstaat vaak een blinde vlek. Het is gelukkig niet onmogelijk. Hoe ik dat doe? verplaats je in de doelgroep. Denk na over de drijfveren, ambities en interessegebieden van je doelgroep.
Stel je jezelf voor als die gedreven leergierige kandidaat die graag wil door ontwikkelen. Wat moet er dan volgens jou in de vacature staan? Welke medewerkersverhalen zou jij zelf willen zien op je socials?
Stap 3
Practice what you preach!
Vertel een EERLIJK verhaal. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar als je het mooier maakt dan het daadwerkelijk is levert dat alleen maar teleurstellingen op. Voor de sollicitant, maar uiteindelijk ook voor jou als werkgever. 😩
Communiceer je dat je een leergierige organisatie bent, voldoende ontwikkelingsmogelijkheden biedt en er opleidingsbudgetten zijn? Mooi, maar controleer dan ook of het echt klopt. Loop desnoods de stappen nog eens na want als blijkt dat dat niet klopt of dat er ingewikkelde processen voor nodig zijn, dan haakt je kersverse medewerker af. En dan moet jij weer op zoek naar een geschikte kandidaat. Zonde, toch?
We zijn benieuwd hoe jij je arbeidscommunicatie aanpakt. Heb je een best practice die je wilt delen? Of heb je vragen? Laat het ons weten! Mail naar suzanne@factor12.nl. 😁